Jak dobrze zarządzać sprzedażą?
Najpewniej każdy sprzedawca wielokrotnie zadawał sobie to samo pytanie. I to nie bez powodu, bo można stworzyć piękny sklep, z cudownymi produktami, ale jeśli nie będziemy umieli ich dobrze sprzedać i tą sprzedażą odpowiednio zarządzić, to niestety, ale o zysku możemy zapomnieć.
Bez efektywnego planowania, kierowania i nadzorowania zarządzanie sprzedażą nie mogłoby istnieć. Obowiązki te, zwłaszcza w większych przedsiębiorstwach wymagają jednak znacznego nakładu pracy, na który składają się zasoby ludzkie i czasowe, a co za tym idzie - koszty. W związku z tym rynek e-commerce goniąc za postępem wciąż udostępnia coraz to nowsze rozwiązania wspomagające firmy różnych rozmiarów. Jednym z nich są OMS.
Czym jest OMS?
OMS, czyli Order Managememt System. Najprościej mówiąc system zarządzania zamówieniami. Dzięki takim platformom możemy śledzić wiele operacji z zakresu zamówień, sprzedaży, realizacji oraz zapasów. Są one pomocne zwłaszcza w sprzedaży wielokanałowej, przy której opanowanie ich wszystkich może być dużym wyzwaniem.
Jak wybrać OMS?
Na rynku dostępnych jest wiele takich systemów i warto dokładnie je przeanalizować pod różnymi względami, zanim zdecydujemy się na konkretny. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?
- Koszty. Nie ma co ukrywać, na cenę danego systemu zawsze będziemy zwracać uwagę. Sprawdzamy jednak nie tylko cenę, ale też czy płatność jest jednorazowa, czy cykliczna, a jeśli cykliczna, to co jaki okres.
- Możliwość integracji. Większość przedsiębiorców zakładając biznes planuje się rozwijać, a żeby obeszło się to bezproblemowo, dobrze jest sprawdzić, czy dany system był już zintegrowany z innymi i w jaki sposób. Integracje również mogą, ale nie muszą być kosztowne i warto o tym pamiętać przy wyborze systemów które wybieramy dla swojej firmy.
- Dostępne moduły. Sprawdzamy, czy dany system będzie zawierał wszystkie potrzebne nam funkcje.
- Wygląd oraz łatwość obsługi. Wbrew pozorom wygląd systemu, którym mamy się posługiwać na co dzień jest istotny. Jeśli praca na danym systemie jest dla nas niekomfortowa, to ciężko będzie nam się do niego przyzwyczaić i najpewniej większość zadań będzie nam zajmowała więcej czasu niż powinna. Ważne, żeby obsługa była przyjemna, a przechodzenie pomiędzy modułami było łatwe i szybkie. Nie wspominając już o kwestii generowanych raportów - zwykle potrzebujemy, żeby były czytelne.
Podsumowując
Dla sprawnego zarządzania sprzedażą warto zaopatrzyć się w odpowiadający nam OMS. Dzięki dostępności wielu różnych rozwiązań możemy śmiało polecić przeanalizowanie ich pod różnymi względami i dobranie takiego, który będzie nam najbardziej odpowiadać.